Vistasdalen - Kebnekaise

Hönsbär

Ladtjovagge

Lapland, july 2013.

Ja ni hörrni, eftersom jag är cirka långsammast i världen när det kommer till att ladda upp bilder så tänkte jag att vi helt enkelt kör alla resterande i ett inlägg så att det inte dröjer tusen år tills jag är klar. Här har vi allt i från Vistasstugorna till Nallo
På vägen till Nallo såg vi massvis med ren, tog oss över brant och hal jåkk, frös, åt världshistoriens snabbaste lunch, och var överlyckliga över att kommit fram. I Nallo huserade vi också inne i stugan i två dagar tillsammans med Kerstin och Åke (ni ser dem i ett hjärta när vi åker helikopter i föregående film) <3, vi fick experimentell spispannkaka och massvis med russin. Som dagsutflykt så gick vi också upp bakom vattenfallet för att kika på helvetesväggen (som jag gick ner för sist...) och den enorma sjön. Det spöregnade och var allmänt kallt båda dagarna, har aldrig frusit så mycket under natten som där. Dimman var liksom halvvägs nerför bergskammen (ni ser utsikten från tältet någonstans där uppe). Troligtvis var det minusgrader och blåsten hjälpte inte direkt, det var tur att vi förankrat tältet väl om vi säger så. Nåväl, Nallo var vackert vädret till trots och vi har också lärt oss att chilli con carne som frystorkad mat vill man inte ha med sig för den blir aldrig klar.

Efter en vilodag traskade vi vidare till Sälka och fick se veckans första (bortsett från lite dag ett) sol! Nästan varmt blev det, minsann. I Sälka fick vi också basta och låna filtar (<3), så vi blev varma och slapp frysa. Nästa etapp blev till Singi och då var det riktigt varmt, a.k.a. vi slapp regnställ. Så lyxigt! Solade gjorde vi till och med, under PTH och allt. Stugvärden i Singi berättade också att det var den första soliga dagen på ungefär en månad, det beskriver ju väderläget där uppe.

Allra sista etappen blev till Kebnekaise, den varmaste (vi brände oss lite, fantastiskt) dagen hittills. Vandringen var lång men hyfsat lätt. Enda skadan fick jag också när en sten var lös och bestämde sig för att riva upp min vad. Har faktiskt fortfarande kvar ärr efter det trots att det inte var så djupt. Det var så himla skönt att komma till Keb också även om det var lite konstigt att se så mycket folk. Dock dusch. Finns inte ord vad himmelskt det är.

Sista bilden är från toppturstestet som jag tog mig an lite väl hurtigt, men både Caroline och jag klarade det med den rekommenderade tiden till godo (mmm C, spelar ingen roll varu säger). Fin utsikt hursom, vi vandrade hela vägen bakom de där två bergen man ser, och så till höger om det tredje.
Till toppen tog jag bara med mobilen, så de bilderna kommer nog i ett annat inlägg (var visst inte klar). Men på det hela så var det den resan! Bäst vare.

I share the last photos from my trip to Lapland this summer. From Vistasdalen to Nallo, Sälka, Singi, and lastly Kebnekaise.

Movie time

Lapland, 2013.

När vi var uppe filmade Caroline tappert också tills kameran gick sönder (efter det filmade vi med telefonerna, vilket lustigt nog gav bättre kvalité). Det här är resultatet.

While away Caroline also filmed a bit until the camera broke during the last bits (we then switched to our phones which funnily enough created better quality footage). This is the result.